hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > فارس| انباشت مشکلات بیخ گوش شیراز

فارس| انباشت مشکلات بیخ گوش شیراز

در سال 72 باهدف اسکان سرریز جمعیت کلانشهر شیراز ساخت شهر جدید صدرا ا  تتغفآغاز شد و در ادامه گسترش و رشد جمعیت این شهر خصوصا در 10 سال گذشته به‌اندازه‌ای بوده که توسعه زیرساخت‌های آن به‌شدت عقب‌مانده و روزبه‌روز تنها بر جمعیت این شهر افزوده‌شده بدون اینکه امکانات به این شهر آورده شود.

شهر جدید صدرا در غرب شیراز واقع است و اگر مسافت آن نسبت به مرکز شهر سنجیده شود، حدود 20 کیلومتر با کلانشهر شیراز فاصله دارد و قرار بوده صدرا سرریز جمعیت مرکز استان فارس را در خود جای دهد که اینک مردمش آن را انباشته از مشکلات می‌دانندبه دلیل نبود ناوگان حمل‌ونقل عمومی، ابتدای هرروز حجم عظیمی از خودروهای شخصی از شهر صدرا که شهر خوابگاهی نام‌گرفته است، خارج و روانه شیراز می‌شوندمسئله‌ای که به گفته کارشناسان، اگر چاره‌اندیشی نشود به‌زودی به ابر چالش ترافیکی برای کلانشهر شیراز تبدیل می‌شود.

به گفته مسئولان، روزانه حدود 80 هزار سفر بین صدرا و شیراز ثبت می‌شود و این درحالی است که جمعیت شهر صدرا اکنون حدود 100 هزار نفر است که این آمار نیز به‌شدت در حال افزایش است و به گفته بسیاری از کارشناسان، در چند سال آینده به دومین شهر پر جمعیت استان فارس تبدیل می‌شود.

فقط منزل ساخته‌شده است

سعید دهقان یکی از اهالی صدرا گفت: این شهر جدید نام شهر را به گزافه یدک می‌کشد زیرا زیرساخت موجود در آن کفاف جمعیت ساکن در صدرا را نمی‌دهد و امکانات شهر را ندارد.

او این موضوع را عنوان کرد که در صدرا فقط منزل مسکونی ساخته‌شده و زیرساخت‌ها و خدمات شهری همراه با گسترش صدرا توسعه‌نیافته و به این لحاظ در فقر مطلق به سر می‌برد.

دهقان افزود: هر شهری یکی از مشکلات صدرا را داشته باشد با یک ابر چالش روبه‌رو خواهد بود درحالی‌که این شهر انباشتی از مشکلات را نظیر نبود سیستم دفع فاضلاب متناسب با جمعیت، فقر سرانه آموزشی، فرهنگی و فضای سبز، نبود امکانات درمانی و بهداشتی کافی، خلاء خدمات اداری و بانکی، نبود ناوگان حمل‌ونقل عمومی ازجمله تاکسی و فرسودگی اتوبوس‌های شهری روبه‌رو است و در این حال تحرک چندانی در مسئولان این شهر برای رفع این موارد نیز دیده نمی‌شود.

نبود امکانات، صدرایی‌ها را روانه شیراز می‌کند

فاطمه اکبرزاده یکی از شهروندان صدرا گفت: شغل و کسب‌وکار اکثریت ساکنین صدرا در شیراز است ولی شهر صدرا از داشتن ناوگان حمل‌ونقل عمومی مناسب بی‌بهره است.

این شهروند ساکن صدرا افزود: جدا از شغل ساکنین این شهر که در شیراز است هیچ اداره دولتی، ارگان فرهنگی، درمانی، آموزشی، بهداشتی و یا بانکی در صدرا خدمات ارائه نمی‌کند و به همین دلیل شهروندان این شهر مجبورند به خاطر کوچک‌ترین کاری به شیراز سفر کنند.

او ادامه داد: صدرا اسم شهر را با خود به یدک می‌کشد و عملا در هیچ زمینه‌ای استقلال ندارد و برای هر کاری متکی به شیراز است.

او اضافه کرد: صدرا ناوگان حمل‌ونقل درون‌شهری نظیر تاکسی و سازمان تاکسیرانی نیز ندارد و مسافران این شهر تنها چشم‌انتظار اتوبوس‌های بین‌شهری فرسوده‌ای که مسافران را از شیراز به صدرا منتقل می‌کنند می‌مانند تا آن‌ها را به شیراز برسانند و باوجودی که این اتوبوس‌ها نیز تماماً فرسوده و از رده خارج هستند، در بسیاری موارد مسافران به دلیل نقص فنی در بیابان‌های اطراف صدرا سرگردان و آواره می‌شوند.

این شهروند صدرایی گفت: به دلیل نبود ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهروندان صدرا در اغلب موارد یا با خودرو شخصی به شیراز می‌روند و یا با مسافربرهای شخصی تردد می‌کنند که این مسئله نیز عواقبی برای آن‌ها دارد.

صدرا ناوگان حمل‌ونقل می‌خواهد نه جاده

رئیس مرکز تحقیقات حمل‌ونقل و ترافیک دانشگاه شیراز گفت: یکی از معضلات ترافیکی شیراز شهر صدرا است که اگر هرچه سریع‌تر برای این مسئله فکری نشود به چالش بزرگی تبدیل خواهد شد.

قاسم حبیب‌آگهی افزود: بر اساس آمار و ارقام شهر جدید صدرا شهری خوابگاهی است و کسب‌وکار اغلب ساکنین صدرا در شیراز است و اهالی به‌صورت روزانه به شیراز سفر می‌کنند.

او ادامه داد: در شرایط کنونی ایجاد مسیرهای دسترسی برای شهر جدید صدرا اشتباه است و باید به‌جای آن ناوگان حمل‌ونقل عمومی صدرا نظیر قطار و اتوبوس توسعه پیدا کند.

رئیس مرکز تحقیقات حمل‌ونقل و ترافیک دانشگاه شیراز ساخت جاده و بزرگراه بین شیراز و صدرا را اشتباه دانست و اظهار داشت: مسیرهای دسترسی نظیر باجگاه و قره پیری که هم‌اکنون مدیران به فکر احداث آن هستند باید به‌صورت ریلی دنبال شود.

او اضافه کرد: هراندازه جاده و مسیر دسترسی بین صدرا و شیراز ایجاد شود یعنی اینکه مردم را بیشتر به استفاده از خودرو شخصی دعوت کرده‌ایم و این به معنای افزایش بار ترافیکی روزانه در شیراز است.

حبیب‌آگهی عنوان کرد: باید سیستم حمل‌ونقل عمومی با کیفیت در صدرا ایجاد شود که شهروندان ترغیب به استفاده از آن شوند و کمتر خودروهای شخصی خود را روانه شیراز کنند.

اتوبوس‌های فرسوده از آن ما نیست، مربوط به پیمانکار است

شهردار صدرا در این زمینه گفت: در حال حاضر شهرداری این شهر هشت دستگاه اتوبوس در اختیار دارد که این اتوبوس‌ها فرسوده نیست و در سال‌های 95 و 93 ساخته‌شده است.

عباس ملک‌زاده افزود: شهرداری صدرا برای تأمین اتوبوس به‌منظور حمل‌ونقل شهروندان این شهر به شیراز قراردادی را با پیمانکار بخش خصوصی منعقد کرده که این پیمانکار اتوبوس‌های از رده خارج را وارد چرخه کرده است.

او با اشاره به اینکه این پیمانکار در اوقات مختلف روز بین هشت تا 11 دستگاه اتوبوس را برای حمل‌ونقل شهروندان صدرا به کار می‌گیرد، گفت: متأسفانه اتوبوس‌هایی که پیمانکار بخش خصوصی برای جابه‌جایی شهروندان بین صدرا و شیراز به‌کارگیری کرده فرسوده است که شهرداری صدرا به این خاطر نیز به پیمانکار اخطار داده که ظرف روزهای آینده نسبت به نوسازی این ناوگان اقدام کند و تا پایان سال 97 فرصت داده‌شده و در غیر این صورت شهرداری این شهر نسبت به فسخ قرارداد و به‌کارگیری پیمانکار جدید اقدام خواهد کرد.

شهردار صدرا در بخش دیگری از صحبت‌های خود اشاره کرد: عرض معابر این شهر جدید کم است و برای تردد اتوبوس مناسب نیست و باید از تاکسی و ون برای حمل‌ونقل شهروندان در درون شهر صدرا استفاده شود.

او اضافه کرد: اخیرا توافقی بین شهرداری شیراز و صدرا منعقدشده تا همکاری بین این دو مجموعه برای جابه‌جایی شهروندان صورت گیرد و بر اساس آن شهرداری شیراز در امر انتقال شهروندان صدرا از ورودی این شهر تا میدان نمازی شیراز مشارکت کند.

ملک‌زاده همچنین نوید داد که طرح نصب دستگاه کارت‌خوان روی اتوبوس‌های صدرا برای تسهیل در پرداخت کرایه سال آینده اجرا شود.

برلیانس‌ها‌ غیب شدند

شهردار صدرا با بیان اینکه سال گذشته قراردادی برای تحویل 50 دستگاه تاکسی برلیانس برای شهر صدرا و واگذاری آن به بخش خصوصی منعقد شد، افزود: مقرر شده بود که این تاکسی‌ها در سال جاری تحویل داده شود اما تحریم‌های جدید روی این موضوع تأثیر گذاشت و هنوز هیچ تاکسی برلیانس تحویل داده نشده است.

ملک‌زاده ادامه داد: بر اساس توافقی که اخیرا با شرکت سازنده این تاکسی‌ها انجام‌شده احتمالا در اسفندماه جاری بخشی از این تاکسی‌ها تحویل داده خواهد شد که به شهروندان صدرا خدمات درون‌شهری و برون‌شهری حمل‌ونقل ارائه شود.

او بیان کرد: در آینده خط سه مترو شیراز تا میدان امام رضا (ع) صدرا ادامه پیدا می‌کند و برای جابه‌جایی شهروندان فاز یک و دو صدرا نیز منوریل احداث می‌شود.

ملک‌زاده با اشاره به تعریف افق صدرا با 460 هزار نفر شهروند، گفت: سال 98 عملیات اجرایی طرح‌های عمرانی بسیاری در این شهر آغاز می‌شود که ازجمله آن می‌توان به احداث دو تقاطع غیرهمسطح سه سطحی در میدان سنگی و میدان امام رضا (ع) اشاره کرد که در حال حاضر مشکلاتی را برای شهروندان این شهر ایجاد کرده و کلنگ آن به دلیل کاهش مشکلات ترددی شهروندان در ایام تعطیلات بعد از 15 فروردین 98 زده می‌شود.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد